Ο κος Λιακόπουλος ως ιδιοκτήτης της “Business Support Services” και με την ιδιότητα του ως ιδρυτικό μέλος του “Συνδέσμου Συμβούλων Επιχειρήσεων”, αποφάσισε να αναλάβει δράση υπέρ και αυτής της κατηγορίας δανειοληπτών.
Τούτο αφού γνωρίζει από τις επαφές του με δεκάδες επιχειρήσεις τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει αυτή η κατηγορία δανειοληπτών, αφού η ύπαρξη της εγγύησης εμποδίζει στη ουσία την ρύθμιση του δανείου τους. Έχουμε ήδη ετοιμάσει επιστολή, η οποία θα αποσταλεί προς συνάντηση στον αρμόδιο υπουργό και το γραφείο του πρωθυπουργού, ζητώντας να αναλάβει η πολιτεία δράση για την ένταξη και αυτών των υποθέσεων στον “Κώδικα Τραπεζικής Δεοντολογίας”. Παράλληλες ενέργειες γίνονται και μέσω των επιμελητηρίων.
Παρατίθεται το κείμενο της σχετικής επιστολής:
Αξιότιμε κε Υπουργέ,
η εισαγωγή της διαδικασίας του Κώδικα Δεοντολογίας, διαμόρφωσε ένα νέο πλαίσιο στις ρυθμίσεις των κόκκινων δανείων.
Ο κώδικας Δεοντολογίας για τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων ιδιωτικών οφειλών, εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση του Ν.4224/2013(ΦΕΚ Α 288), από την Επιτροπή Πιστωτικών και Ασφαλιστικών Θεμάτων της Τράπεζας της Ελλάδος (Συν. 116/1/2014) αφού προηγήθηκε διαβούλευση με ιδρύματα και οργανώσεις καταναλωτών.
Ο N. 4224/2013 (ΦΕΚ Α΄288) έχει τροποποιηθεί με το άρθρο 12 του N. 4281/2014 (ΦΕΚ Α΄160) το οποίο καθορίζει ποια ιδρύματα υπάγονται στον Κώδικα, ρυθμίζει το ζήτημα χρέωσης των υπηρεσιών που αφορούν την εφαρμογή του Κώδικα, οριοθετώντας, επίσης, την αρμοδιότητα της Τράπεζας της Ελλάδος.
Ο Κώδικας καθιερώνει γενικές αρχές συμπεριφοράς, τόσο για τις δανείστριες τράπεζες όσο και για τους δανειολήπτες, με στόχο την εξεύρεση εναλλακτικών τρόπων εξυπηρέτησης ή οριστικού διακανονισμού οφειλών σε καθυστέρηση, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες κάθε δανειολήπτη.
Έναντι όλης αυτής της διαδικασίας έχει διαμορφωθεί μια στρέβλωση στην αγορά σχετικά με τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια που φέρουν την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου.
Αυτό επειδή τα πιστωτικά ιδρύματα δεν επιθυμούν να απολέσουν την εγγύηση του δημοσίου ενώ το δημόσιο δεν έχει δώσει ακόμα μια συνολική απόφαση σχετικά με την τύχη της εγγυοδοσίας του παρά μόνο βραχυπρόθεσμες παρατάσεις.
Τα οικονομικά προβλήματα όμως που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις είναι σημαντικά και δεν απαντώνται με βραχυπρόθεσμες λύσεις.
Το τελικό αποτέλεσμα είναι να μην υπάρχει ενιαίος τρόπος αντιμετώπισης των δανείων και ιδιαίτερα τα δάνεια με την εγγύηση του δημοσίου να αντιμετωπίζονται ως ξεχωριστή κατηγορία, στρεβλώνοντας τον υγιή ανταγωνισμό και την ισότιμη αντιμετώπιση των επιχειρήσεων.
Ο κίνδυνος είναι να υπάρξουν καταπτώσεις των εγγυήσεων του ελληνικού δημοσίου με αποτέλεσμα το κλείσιμο και άλλων επιχειρήσεων και την απώλεια σημαντικών δημοσίων εσόδων.
Η άποψη μας είναι ότι θα πρέπει να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο το οποίο να υπαγάγει τα δάνεια αυτά σε ισότιμη βάση με τα υπόλοιπα. Δηλαδή να μπορούν να γίνουν οι ρυθμίσεις που περιγράφονται από την Τράπεζα της Ελλάδος και για αυτή την κατηγορία δανείων, όπως και για όλα τα υπόλοιπα με ενδεχόμενη διατήρηση της σκέπης της εγγύησης του δημοσίου ή με υποχρέωση των πιστωτικών ιδρυμάτων να ακολουθούν τις υποδείξεις του κώδικα ωσάν να μην υπήρχε αυτή η εγγύηση του δημοσίου.
Με αυτό τον τρόπο θα διασφαλιστεί:
• Η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων που έχουν λάβει αυτές τις εγγυήσεις.
• Η μη δημιουργία μιας νέας κατηγορίας απολεσθέντων κεφαλαίων για τα πιστωτικά ιδρύματα.
• Η ισότιμη αντιμετώπιση των επιχειρήσεων που έχουν προβλήματα εξυπηρέτησης των χρηματοδοτήσεων τους.
Παρακαλούμε για την εξέταση της αιτήσεως μας αυτής.
Με τιμή
Ευστάθιος Λιακόπουλος
Με εκτίμηση,
Για την “Business Support Services”
Ευστάθιος Λιακόπουλος